Grappige uitspraken in de les (2)

Grappige uitspraken in de les (2)
Facebook
Twitter

“Maar er staat toch nergens een hashtag?”

Nog steeds komen er leuke onverwachte opmerkingen, vragen of antwoorden van leerlingen. Daarom deel 2 van “grappige uitspraken in de les“.

  1. Leerling: “Kunt u mij helpen voor een spreekbeurt die ik doe over keyboards? Graag geen negatieve weetjes maar positieve weetjes”
  2. Leerling: “Hé, daar is een mag-je-zelf-weten-noot!” (fermate)
    fermate
  3. Leraar komt leerling tegen op de gang: “Jij bent toch om twintig over vier?
    Leerling: “Nee, om tien voor half vijf”
  4. Leerling: “Waarom zijn akkoorden zo stom. Je moet steeds wisselen en dat is vervelend”
  5. Leerling: “Oow, eigenlijk moet het met yes-orgaan” (jazz-organ)
  6. “Dit is een slecht liedje, 3 tellen klopt gewoon niet” (beginnende leerling maakt kennis met een 3/4 maatsoort)
  7. Leraar: “De volgende toets, hoe heet ie?
    Leerling: “De volgende”
  8. Leraar: “In welk toonsoort staat dit nummer?”
    Leerling: “3 mollige ding…3 mollige G…nee ik weet het niet”
  9. Leerling: “Haha, wat is dat? Lijkt net een misvormde noot met 2 hoofden”dubbele noot
  10. Leraar: “Hoe heet dit akkoord?”
    Leerling: “D-susnogwattus”
  11. Leraar: “Hoe heet dit akkoord?”
    Leerling: “B-stom”
  12. Halverwege het liedje stopt leerling met een glimlach: “Ja, ik heb genoten van de vakantie dus verder was ik nog niet”
  13. Leraar: “Wat zijn je favoriete geluiden op jouw keyboard?”
    Leerling (8 jaar): “Hond, Douche en woodblock” 🙂
  14. Leraar:”…en je was aan het kijken bij de voorspeelavond, zag ik. Wat vond je leuke liedjes?”
    Leerling: “Lied van broer…
    (daarna…)
    De enige reden dat ik mee ging, was dat ik dan een snoepje uit de Sint-Maarten-doos mocht pakken”.
    Leraar: “Was het wel een lekkere?
    Leerling: “Ja , een lolly :)”
  15. Leerling: “Ik heb één geluid die niet kan met dit liedje”
    Leraar: “Welke dan?”
    Leerling:”701 op mijn keyboard”
    Leraar:”Welke is dat dan?”
    Leerling:”Ik heb dat ooit al eens genoemd: een hond!”
  16. ‘Ending’ (einde van ritmebegeleiding) bij funky ritme met Hammond-geluid...”Ik vind het op een gillende kikker lijken”
  17. Leerling: “Waarom staat de eerste kruis zo hoog? en niet op de normale plek?” (eigelijk vind ik dit een zeer terechte vraag)
  18. Leraar: “Heb je nog geoefend?” Leerling: “Nee, want hierna hebben we geen les meer”
  19. Leerling: “Ik vind het een raar deuntje-dinges” (ritme op keyboard)
  20. Leraar: “Wow, waarom speel je een fis?”
    Leerling: “Ja, daar staat zo’n gaar dingetje”
  21. Leraar: “Nee, een punt ervóór, dat bestaat niet.
    Leerling “Dan moet dat gaan bestaan”
  22. Jonge leerling: “Ik kon niet oefenen omdat ik naar een feestje moest en barbecue…”
    Leraar: “Wanneer was dat feestje?”
    Leerling: “Vandaag, gisteren.. en eerdergisteren..alleen maar allemaal feestjes…én ik ga naar groep 4!”
  23. 1e les na de vakantie: Leraar: “Ik zie hier staan: ‘eigen lied wil ze graag in de vakantie plannen’
    Leerling: “Oow”
  24. Leerling: “Ik heb nog twee liedjes gedaan”
    Leraar: “Goh, wat ben je goed bezig geweest!”
    Leerling: “Ja, gisteren”
  25. Akkoordenuitleg: Leraar: “Hoe heet dit akkoord?”
    Leerling: “Vals?”
    Leraar: “… nee, een D7”
  26. Leerling: “Ik kan niet spelen alsof de toetsen verbranden” (staccato/kort spelen)
  27. Leerling: “Maar er staat toch nergens een hashtag?”
    Leraar: “…huh?”
    Leerling: “Ja, hoe heet dat in uw taal?”
  28. Leraar wijsend naar een zwarte toets: “Hoe heet die toets?”
    Leerling:”A-b-dingetje”
  29. Leerling: “Moet je dat allemaal spelen met de F-hand?” (Linkerhand wordt al F-hand genoemd:P)
  30. Leerling: “Geen tijd gehad om te oefenen want ik moest allemaal drukke dingen doen”
  31. Leerling: “Welk remmetje moest ik ook alweer hebben?”
    Leraar: “Dat heet een pedaal…”
    Leerling: “O ja, rempedaal!”
  32. Leerling:”Dan moet ik daar toch opnieuw een C- inklikken?”
    Leraar: “Ja”
  33. Leerling: “Ik vond het huiswerk moeilijk met die seconden enzo…”
    Leraar: “Tellen”
    Leerling: “Ook goed”
  34. Leerling: “Een noot van 4 tellen is eigenlijk een oog zonder pupil…griezelig..:)”
  35. Leraar: “voor volgende week ‘Sarasponda’ afwerken” Leerling: “Dit klinkt stomachtig”
  36. Leraar: “Welke toonladder heb ik met alleen de witte toetsen?”
    Leerling: “De witte toonladder”
  37. Leerling: “Bij dit liedje werken m’n handen en hoofd verschillend”
  38. Leerling probeert met CD mee te spelen: “Als de CD zijn eigen ding doet, doe ik ook mijn eigen ding (fluisterend: ik ben het zat:P)”
  39. Leerling: “Ik heb vergeten te oefenen, mama zegt het steeds niet. Mama vergeet dat steeds…zelf ben ik het ook eigenlijk vergeten”
  40. Leerling: “Oh nee, er zitten 4 kruizen in”
    Leraar: “Die zaten er vorige week ook al in hoor”
    Leerling: “………….ja…”
  41. Leerling (16 jaar) heeft in het leslokaal ineens geen wifi-verbinding: “Dit is…dit is…oneerlijk gewoon!…typisch m’n leven.”
  42. Leraar stelt ritme en tempo in ‘8-beat en tempo 92’ Leerling (11 jaar): “Dit is oma-muziek…kom op!!”
  43. Tegeltjeswijsheid in de les: Leerling (8 jaar): “Ik ga het proberen, van proberen kan je leren”
  44. Leerling 1: “Ik snapte dit totaal niet!”
    Leerling 2: “Euhm…uitleg staat bovenaan he!”
    Leerling 1: “Echt?” (kijkt nu pas naar uitleg boven liedje)
  45. Leraar: “Opdracht is een lied op gehoor uitzoeken, en als je niets weet kun je ‘Altijd is kortjakje ziek’ proberen”
    Leerling: “Ah nee he! alweer zo’n lied uit 1970”
  46. Leraar: “Hoe heet dit teken?”
    Leerling: “Ongedaanheidsteken” (herstellingsteken)
  47. Leraar: “…En wil je nu met je linkerha…”
    Leerling (9 jaar): “Ik haat mijn linkerhand!…Mijn linkerhand noem ik poephand, en mijn rechterhand aardbeihand”
    Leraar:”…?…”
    Leerling: “Jij snapt ook niets he?”
    […in de les, een week later…]
    Leerling: “Heb je het al op facebook gezet?”
    Leraar: “Nee, ik…”
    Leerling: “Gewoon doen hoor!, zeg maar dat het een leerling is, maar geen naam!!”
  48. Leraar: “Hoe vaak heb je deze week geoefend?”
    Donderdag-leerling: “Gisteren, maandag en woensdag”
  49. Leraar: “Raad eens hoe oud mijn oudste leerling is”
    Leerling: “…Geen idee”
    Leraar: “Tachtig!”
    Leerling: “Zoowee, echt? u bent nog jonger, toch??”
  50. Leerling: “Waarom heeft die noot een pukkel?”
  51. Leraar: “Als de mol voor een b staat, hoe heet die toets dan?”
    Leerling:”Zwarte toets”
  52. Leraar: “Waar lijkt een banjo op?”
    Leerling: “Op een koekenpan”
  53. Leraar:…”Arpeggio”
    Leerling: “Dewatte?”
    Leraar: “Arpeggio!”
    Leerling: “Klinkt als een heerlijke pasta”
  54. Leerling: “Ik heb niet geoefend OMDÁT….ik gister wou oefenen en wist dat ik het zou vergeten dus heb ik papa eerdergister gevraagd of hij mij eraan wou herinneren, maar papa is dat dus vergeten en heb ik gister daarom niet geoefend.”
  55. Beginnende leerling komt met uitleg waarom hij met de linkerhand de noten van 4 tellen zo goed kan spelen: “Weet je waarom ik dat goed kan? nou? Omdat ik op zwemmen zit en als ik op de rug zwem moet ik van de juf 4 seconden met de handen op de rug uitdrijven.”
Ben - of was - je een leerling van mij, en je opmerking staat er níet bij; Vergeef het me.
Ben - of was - je een leerling van mij, en je opmerking staat er wél bij; Vergeef het me :)