Slash-akkoorden

Facebook
Twitter
Google+

“Een hoge hoed en zonnebril dragen is dan ook niet verplicht”

Slash-akkoorden

De slash-akkoorden worden al vrij snel behandeld in de workshop. Het heeft de naam gekregen vanwege het schuine streepje (‘slash’) en heeft verder níets te maken met de gitarist van Guns’N Roses. Een hoge hoed en zonnebril dragen is dan ook niet verplicht :).

Bij een G-akkoord (G) speel je in de linkerhand de grondtoon als bastoon. Zie je echter dit slash-akkoord: G/B, dan speel je een G-akkoord en met je linkerhand de b als bastoon.

Het is dus altijd: het akkoord met schuin daarachter de bastoon.

Een G/B wordt dus zo gespeeld:

Opmerking: in de afbeelding is het G-akkoord in een omkering weergegeven. De ligging maakt echter niet uit.

Can’t Stop the Feeling (2e versie via de link) is een mooi voorbeeld van slash-akkoorden: bij het intro speel je met de rechterhand alleen maar het C-akkoord. De bas in de linkerhand wisselt steeds:

Intro: C   C/A   C/F   C/A

Dalende baslijn

Het volgende akkoordenschema lijkt direct al ingewikkeld, maar het valt mee als je het door hebt.

“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

J.C. Cruijff


Als je de akkoorden bekijkt dan speel je het volgende met de rechterhand:
C G C C en daarna F C F F. Dat valt toch mee?

.Met de linkerhand speel je een dalende baslijn: c b a g f e d…en een sprong terug naar g en weer naar c.

Hieronder heb ik de 8 akkoorden van het akkoordenschema in 8 afbeeldingen weergegeven.









Het akkoordenschema met dalende baslijn is meerdere malen gebruikt in nummers. Enkele voorbeelden:

  • Ik Wil Niet Dat Je Liegt (Paul de Leeuw) / La Solitudine (Laura Pausini)
  • Vlieg Met Me Mee Naar De Regenboog (Paul de Leeuw)
  • Ik Wou Dat Ik Jou Was (Veldhuis&Kemper)
  • Piano Man (Billy Joel). Het een-na-laatste akkoord is dan een D7.
  • Les Champs-Élysées (Joe Dassin). Het een-na-laatste akkoord is dan een D7.

Een paar variaties:

  •  When a Man Loves a WomanC   G/B   C/A   G/C   F …en dan wordt het iets anders… G  C  G
  • A Whiter Shade of Pale (ook op het eind net iets anders)
  • Air on the G String (Bach). Eveneens iets anders
De akkoordsymbolen  C/A en F/D vind ik eigenlijk geen goede schrijfwijze. Voor nu is het echter handiger om het wel te gebruiken.
In een volgend blog leg ik uit dat een C/A eigenlijk een Am7 is (en F/D is een Dm7).