Grappige uitspraken in de les

Facebook
Twitter
Google+

“Ik ben zooow onlinks”

Muziekles, cultuur, sport, school, werk…Het zijn belangrijke dingen in het leven.
Wat niet mag ontbreken is Humor! Hieronder heb ik opmerkingen van leerlingen van de afgelopen jaren verzameld (en ook regelmatig op Facebook gepost, wat sommige leerlingen ook weten :).

  1. Instrumentenkennisquiz (pop-up project basisschool)
    Leraar: “Noem een instrument die begint met de letter F”
    Leerling: “Faxofoon”
  2. Leraar:”Noem een instrument die begint met de letter E”
    Leerling: “Epische blokfluit”
  3. Leerling (9 jaar) speelt het lied ‘Planeten’…
    “Er zijn mensen die naar Mars willen…dat vind ik eigenlijk wel stom, want ze kunnen niet terug…en volgens mij is daar niet eens internet”
  4. Tijdens de Pop-Up! lessen (muziekproject op basisscholen).
    Leraar: “Noem eens een blaasinstrument”.
    Leerling 1: “Een kornet”.
    Leerling 2: “Oow, ik dacht dat dat een ijsje was”
  5. Leraar: “…en dit is een G-sleutel”
    Leerling: “Je hebt toch ook van die golfstick-noten?”
    Leraar: “Huh?”
    Leerling: “ja van die hockeystick-noten”
  6. “Ik wist wel welke ik moest oefenen, maar niet meer welke ik heb gespeeld” (hij wist in de les even niet meer welke blz)
  7. “Dit liedje heb ik er ook pas deze week ingegooid”
  8. “Hier in de les gaat ie wel goed; thuis schiet ie elke keer de fout in”
  9. “Dat is een tweepersoonskeyboard” (bij het zien van een elec.piano)
  10. In Drenthe zouden ze zeggen: “Ik heb mien best doan”
    In Dronten letterlijk gehoord van een leerling: “Ik heb heel erg goed een liedje proberen zitten te oefenen”
  11. “Vingerzettingen doen pijn aan de hersenen”
  12. Muziekdocent: “Weet jij van wie Für Elise is?”
    Leerling: “Ja…euhh…van die ene hond”
  13. Leerling: “Oow, dat noemen wij een koppelrek..of een rollator”
  14. Leraar: “Noem een muziekinstrument die begint met de A”
    Leerling: “Piano” (Ik heb het goed gerekend!)
  15. Leraar “Heb je dit nummer wel vaak geoefend?”
    Leerling “Ja, soms” (nog meer stress in aanloop naar voorspeelavond bij leraar :P)
  16. Leerling: “Wat zijn die vieze sliertjes?”
    Leraar: “Welke vieze sliertjes?
    Leerling: “Ja, die confetti-dingen”
    Leraar: “Oh, dat zijn kwartrusten.”
  17. “Dat is echt zo’n kerstakkoord”
  18. “Leuk swingend akkoord”
  19. Over het selecteren van een style op keyboard
    Leraar: “Dixieland”
    Leerling: “Dixie? dat is toch zo’n openbaar toilet?”
  20. Leerling van een collega: “D7hashtag9-akkoord”
  21. Jonge leerling in de les: “Attovaatje ken ik al!” (advocaatje ging op reis)
  22. Leerling: “Dankzij de vakantie heb ik 1x geoefend”
    …ah… bij navraag bedoelde hij: “Ondanks dat het vakantie was, heb ik toch 1x kunnen oefenen”
  23. Leerling: “ik ben onlinks” (leraar lacht)….Leerling: “Ja…zet die ook maar op Facebook”
  24. Leraar: “hoeveel heb je nog onthouden van vorige week van de kwintencirkel?”
    Leerling: “Een kwart”
    Een collega reageerde hierop op Facebook: “Heel scherp”
  25. “Liesje was een lammetje”
  26. “Kip, daar ligt een boer in’t water”
  27. Leerling (9 jaar): “Meester, is Bohemian Rhapsody ook moeilijk?”
    Meester: “Ja!”
    Leerling: “Kan ik die leren?”
    Meester:”Hij is te moeilijk”
    Leerling: “Ja maar Billie Jean was ook moeilijk” (heeft hij hiervoor geleerd)
  28. Leraar: “….ja …en nu g, a, b…”
    Puberleerling: “GHB?”
  29. Bij rapport uitdelen:
    “Meester, jij houdt waarschijnlijk van breuken”
  30. Leerling: “Ik kan misschien jouw handtekening namaken”….
    Leraar:”Dat is fraude”….
    Leerling:”Dat klopt”
  31. Leerling: “Oow, dat 2de liedje heb ik niet kunnen oefenen!”
    Leraar: “Waarom niet?”
    Leerling: “Ik had het druk”.
    Leraar: ” Waarmee had je het druk dan?”
    Leerling: “Met keyboard oefenen”
  32. Leerling wijzend naar deel van keyboard: “Waar is dat voor?”
    Leraar:”Daar kan een floppy-disk in”
    Leerling:”Wat is dat?” (Dit is niet eens zozeer grappig, als docent voel je je dan oud:)
  33. leerling: “Ik moest de bluestoonkalender leren”
  34. Leraar:”…Melancholisch…”
    Leerling:”Mongolisch?”
  35. Leerling (na vele vertragingstaktieken): “U heeft nu vast wel door dat ik te weinig geoefend heb”
  36. Leerling: “Het F-akkoord is kramperig…”
  37. Leraar: “…anders dan de diatonische toonladder…”
    Leerling: “…klinkt net alsof er iets gaat ontploffen…”
  38. Leraar: “We gaan eerst tellen…”
    Leerling: “Tot honderd?”
    Leraar: “Nee, tot 4”
  39. Leraar: “Weet jij waar de fis zit?”
    Leerling (schrikt): “Wát heb ik gedaan?”
  40. Leerling is noten aan het uitzoeken: “Ik probeer het te ontvogelen”
  41. Het lied Kortjakje aanleren
    Leraar:”De ‘F’ moet daar 4x, niet 5x”….(na 5x gezegd te hebben) Leraar: “Ok, dan maken we er gewoon ‘midden in de de week’… van”
  42. Leraar: “Maar waar denk je dat je boek ligt dan?” (boek 3 weken kwijt)
    Leerling: “Ik denk dat ie ergens op m’n kamer ligt.
  43. Leraar: “Maar gaat het wel lukken dan, voor die datum?”
    Leerling: “Ja hoor, je kent me toch”….
    Leraar: “Euhh…daarom juist”
    (p.s. de leerling kon zo’n opmerking hebben hoor:P)
  44. Huiswerk opgeven in de les
    Leraar: “…En letten op de vingerzetting in de linkerhand..”
    Leerling: “aah, nee…ik ben zooo onlinks..”
  45. “Ik wist niet wat ik moest doen…want…euhh…ik heb ook niets gedaan eigenlijk…euhh…misschien moest dat ene liedje van vorige week nog afgewerkt worden…”
  46. Leraar: “Je moet thuis de CD een paar keer beluisteren, dan weet je hoe het nummer gaat”
    Leerling: “Ja, maar onze CD-speler is zoek”
    Leraar: “Bedoel je niet de CD?”
    Leerling: “Nee, de CD-speler…erg he?:)”
    Leraar: “…en hebben jullie geen computer?”
    Leerling: “Jawel, maar onze computer zegt dat ie geen CD of DVD kan afspelen”
  47. “Ik heb niet kunnen oefenen; ik moest mijn verjaardag inplannen”
  48. Oktaafgreep
    Leerling: “Weet je?”
    Leraar: “Nou?”
    Leerling: “Ik ben gegroeid”
    Leraar: “Oh?:)”
    Leerling: “Ja! Ik kon voor oud en nieuw die greep eerst niet pakken, en nu wel”
  49. “Rusten zijn stom, die zijn voor de zingers om op adem te komen”
  50. In de les Hanon aan het oefenen (techniekoefeningen)
    Zegt de leerling ineens heel droog…”Verveelde die meneer zich?”
    Leraar: “Wie?” (kijkend naar buiten)
    leerling: “Hanon”
  51. Leraar:”Wat betekent pp?”…Leerling:”Pizza pepperoni”
  52. Leraar:”Wat betekent mp?…Leerling: “Mike Portnoy” (Drummer)
  53. Leraar: “Oke jongens, wat is wijsheid: Nu alvast het nummer van de voorspeelavond doornemen of jullie huiswerk eerst laten horen waar jullie hard op hebben geoefend?
    Leerlingen: “Hadden we huiswerk?”
  54. Leraar: “Hoe speel je een F-akkoord?” Leerling: “Met de hand”
  55. Leraar: “Kun je niet met 2 handen spelen?”
    Leerling: “Nee, vleermuizen vind ik niet fijn”

    (Uitleg 1: Bij de eerste methode moet je vaak beide duimen op dezelfde C plaatsen. Je hebt je handen dan ‘als een vogel, vlinder of vleermuis’)
    (Uitleg 2 bij uitleg 1: vroeger zei ik – “Je moet je handen als een vogel houden”..opmerkingen van leerlingen in de loop der tijd waren: “Of een vlinder”…”of een vleermuis”…)
  56. Na het spelen van een nummer vraagt docent: “Heb je de pink nu ook gebruikt?”
    Leerling: Nee, die doet het niet goed”
  57. “Zit er ook een versloming op?” (of het tempo lager ingesteld kan worden)
  58. “Heeft dit keyboard geen touch screen? Dat is zoooow 2012”(opmerking gemaakt in 2016)
  59. Leerling (9 jaar) speelt verkeerde toets tijdens het spelen van een nieuw lied
    Leerling:”Aap”
    Leraar: “Zei je nou aap?”
    Leerling: “Ja, dat doet ik in plaats van een scheldwoord”
    Leraar: “Oh…ik zeg dan vaak ‘chips'”
    Leerling: “Dat deed ik eerst ook maar nu weten ze dat ik dan die andere chips bedoel”
    leraar: “Ok…maar…nu weet ik ook wat jij bedoelt met ‘aap’ ”
    …we lagen in een deuk :)…
    toen ze even later nog een keer een fout maakte en stopte, zei ik: “ik zie nu ineens een aap chips eten”
    …ze kwam niet meer bij:)…
  60. “Ik ben het Ammetje weer vergeten” (A –mineur akkoord)
  61. “Wat voor werk doet u?”
  62. M’n neef uut Drenthe (toen 4 jaar): “Speel ‘Vief op ’n rij‘ nog eens” (Hij bedoelt het nummer: Vivo per lei)
  63. Leraar:”Ok, ik tel af…1,2,3,4″
    Leerling: “Waarom heet dat geen optellen?”
    (En zo word je ineens wakker geschud. Ja, waarom heet dat geen optellen?:)
  64. Leerling tekende voor het eerst een G-sleutel op het bord
    Leraar: “Weet jij waar de G zit? probeer ‘m maar te tekenen”
  65. Deze opmerking maak ik gemiddeld 3x per week: “Die andere linkerhand”
  66. Leraar: “Es!”
    Leerling: “S?”
    Leraar: “Ja, Es!”
    (uitleg: zwarte toets tussen de D en E heet Es, en klinkt bij het uitspreken hetzelfde als S…)
  67. Leraar: “Dat liedje is af, goed zo. Volgende week doen we een nieuw lied”
    Leerling: “Ja, maar dat liedje is zo gezellig!”
  68. Nadat de leraar iets uitvoerigs heeft uitgelegd
    Leerling: “Ik heb zin in morgen!”

Ben - of was - je een leerling van mij, en je opmerking staat er níet bij; Vergeef het me.
Ben - of was - je een leerling van mij, en je opmerking staat er wél bij; Vergeef het me :)
Geplaatst in Blogs